Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Ansvar för att deklarera en vara eller ansvar för att kolla upp densamma?

Av Liza Hasselquist - 13 december 2012 13:55

När man ska köpa en hund bör man ha planerat detta åtminstone i rimlig tid innan själva valpen kläcks, annars är det i stort sett omöjligt att inte falla för den ulliga, gulliga lilla varelsen. När man dessutom ska leva sådär 15 år ihop med djuret ifråga är det ju bra om man har hyfsade chanser till en bra relation, som inte sbbas totalt av att man valde fel ras, uppfödare eller valp. Vad som är rimlig tid kan man givetvis avgöra själv, och alla behöver inte vara kontrollfreak (VA?!?! JAG?!?! SKOJAR NI!?!?) men för att ha en god chans att välja ut en bra uppfödare och en bra kull som passar en själv så krävs mycket planering, lite framförhållning och framförallt tålamod. (Nu kommer en del människor säga: "men jag köpte min hund samma eftermiddag från en blocket-annons, och den är perfekt för mig och har ALDRIG varit sjuk" fast jag tror att det finns betydligt fler berättelser som vittnar om det precis motsatta.)


Nu utgår jag ju från vad JAG skulle gjort om jag var ny på MIN ras, men man kan förmodligen tänka ganska lika oavsett vilken ras det gäller.


1. Gå in på rasklubbens hemsida, kolla deras uppfödarregister. Här kan man surfa runt och checka läget lite, vilka som ska ha kullar, vad de gör med sina egna hundar osv. Bara för att en uppfödare finns med på rasklubbens lista är inte det detsamma som att uppfödaren är seriös. Man kan även kolla valphänvisningen, vilka krav som behöver uppfyllas där och de kullar som uppfyller de kraven. Förutsätt att det finns något fel på varje kull, och bestäm vilket fel du helst skulle kunna förlika dig med OM det visar sig att du har otur!

Hör runt med FB-vänner, träningskompisar på klubben eller aussiefolk som du kan hitta via bloggar osv. De som direkt bara rekommenderar sin egen kennel hade jag sållat bort. Visst, är man nöjd med sin hund så marknadsför man ju gärna "sin" kennel, vilket inte är något fel i sig, MEN man måste också känna av vad människan vill ha och i ärlighetens namn finns ju inte bara en enda kennel som faktiskt har levererat bra hundar?


2. När du hittat en kennel som du tycker verkar passa dig och dina önskemål om hur valpen bör vara, gå in på hunddata på SKK. Där kan du hitta matnyttig information om tidigare kullar föräldradjuren haft, hälsoundersökningar de gjort och tävlingar de varit på. Här kan du verifiera uppgifterna som uppfödaren lämnat på sin hemsida (JA det behövs, tyvärr!)

HD A el B samt ED UA, Ögonlyst fri både som valp och innan parning, genomfört MH med trevliga siffror och GK skott, samt GK Korning på föräldradjuren och gärna på mor/farföräldrar samt kullsyskon är det JAG skulle sätta som absoluta minimikrav. MH/MT finns att hitta fakta om på Sbk.nu, samt att man kan ringa kunniga personer i rasklubb eller på sin lokala brukshundklubb för att få hjälp att tolka dessa olika utvärderingsmöjligheter.


3. När du hittat en kennel som är ärlig på sin hemsida (förutsätter att man väljer bort de som på något sätt vinklar sanningen till sin egen fördel) så kan man ringa dem. Man kan maila också som en första kontakt, och ställa lite frågor om den kommande kullen. (Börja inte med: Hur mycket kostar valparna och kan man tinga en blå hane? Även om man undrar över det så känns det kanske inte som en valpköpare som skulle få köpa brukshund av mig...( Man har här möjlighet att ompröva sitt eget beslut och välja annan ras!)


4. Det jag anser att man bör fråga om vid kontakt med kennel är:

- Varför just den här kombinationen av aveldjur, samt deras fördelar/nackdelar och vad man förväntar sig att få för egenskaper i de kommande valparna.

- Ev sjukdomar bland släktingar: EP, L7S1, Pelger Huet osv. Gentester som är gjorda (förhoppningsvis) samt resultat på dessa.

- Ev mentala brister som finns hos hundarna (förhoppningsvis inte så många) och i den närmsta släkten. Här kan det vara bra att ha studerat protokollen på SKK innan, då kan man komma med relevanta följdfrågor: Om uppfödaren säger att valparna med stor trolighet inte kommer att bli påverkade av ljud kan man ju kontra med "men tiken har ju tre syskon med 5:or på skott och alla reagerade mycket på skramlet och hade svårt att avreagera, hur tänker du kring det?) 

Här hade jag sållat bort alla uppfödare som inte kan komma med en vettig motivering till varför de valt att göra som de gjort/ska göra, eftersom det i mitt tyckande är höjden av oseriositet. Här skulle jag också kunna få den djupaste respekt och förtroende för en uppfödare som avslöjade brister och hur man tänker sig att undvika dessa på kullen.

 

5. Dags att hälsa på! Du har valt uppfödare och kull, och det bästa i mitt tycke är att hälsa på hos dem innan valparna kommit. Åk dit och mingla med hundarna, drick kaffe (ta med fika, det brukar uppskattas!) snacka hund och känn på stämningen. Om du bor i närheten, ta chansen att åka på träningsträffar, hälsa på på läger och åk runt där du vet att fler av uppfödarens hundar kommer att vara. (Du behöver ju inte smyga omkring på ett mystiskt sätt, då du nog kommer att stämplas som speciell men de flesta hundmänniskor gillar att snacka med andra, särskilt om de ska köpa "släktingar" till ens egna lilla fluff!)


6. Vänta, vänta och vänta. Det är nu man behöver vara tålmodig och ha is i magen. Har man bestämt sig för en kull så är det superjobbigt att vänta till parning, födsel och innan man får hälsa på. När man sedan får hälsa på valparna skulle i alla fall jag ifrågasätta varför om tiken inte får vara med när man träffar valparna, och där förväntar jag mig i så fall ett vettigt svar.


7. Förhoppningen är nu att du gjort bra research och känner dig nöjd och trygg med ditt val, om inte något av någon anledning känns bra är det ok att avboka en valp. Hellre att man ångrar sig innan än att ångra sig varje dag i 15 år...


I en perfekt värld var alla uppfödare ärliga, lade ut statistik som faktiskt var rättvisande, ville alla valpköpares bästa och stod för sina fel och brister. Detta är vad som gäller i en perfekt värld, men som vi alla vet så skulle hundar bajsa guldmynt i en perfekt värld, och eftersom detta inte är fallet så måste man bara inse att allt inte är perfekt. En del människor ljuger/kryddar verkligheten/vinklar till sin egen fördel, var beredd på det! Kennelägare är inte värre än "vanligt folk", och alltså finns här rötägg precis som i verkliga livet!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards