Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 3 december 2010

Det är så att man blir mörkrädd!

Av Liza Hasselquist - 3 december 2010 10:25

Dessutom, riktigt rejält skiträdd med en puls på 200 och adrenalinet pumpande ur öronen! Att folk kan vara så urbota pantade!

Att avel inte är enkelt, det är jag medveten om. Att saker och ting kan slå fel trots de bästa intentioner har jag också full förståelse för. Men när folk saknar fungerande hjärnverksamhet eller bortser från att använda densamma så blir man till slut helt tokig!

Klargörande 1: För dem som missade mellanstadiets matteundervisning kommer här nu en förklaring på MEDELVÄRDE. När man talar om medelvärde i samband med MH-test menar man den RÖDA linjen som finns i spindeldiagrammen. Medelvärdet räknas ut på så sätt att man ta siffrorna för ALLA aussies som har gjort MH,  adderar (plus) dessa och dividerar (delar) med antal hundar som gjort MH- Taddaaa! Medelvärdet! Den röda linjen visar alltså hur bra "medelaussien" är, inte den bästa hunden och inte den sämsta, utan MEDELAUSSIEN. Nu kommer den skrattretande delen, det finns människor därute som på fullaste allvar tror att den röda linjen representerar IDEALAUSSIEN, att det på något sätt är "bäst" att ha en hund som är nära den röda linjen!?!?!

För er vill jag ta ett exempel: medelaussien har 2,någonting (2.3?) på skotten. Den som nu tror att en 2:a (och dessutom en 2:a på väg mot 2.5) är bättre än en 1:a RÄCK UPP EN HAND! Nu hoppas jag att samtliga sitter på sina händer, för vem som helst kan ju fatta att en 1:a är ABSOLUT bäst, även om en 2:a och till och med en 3:a är godkänt, eller? Vid det här laget borde även de minst mattekunniga vara införstådda med att en hund som ligger nära medelvärdet inte på något sätt är en bra hund, utan en medelbra (eller medeldålig) aussie och en lite under medelvärdet bra brukshund. Nu är det fritt fram för alla att sluta skryta om sina "topphundar" som ligger så nära idealet som man kan komma- det är DITT eget ideal i så fall, låg min hund precis på den röda linjen på allt skulle jag personligen gråta blod.


Klargörande 2: En hund som är "supersocial" och "supertrygg i sig själv" har inte en 1:a el 2:a på hanteringen. Jag är ledsen, men en normalt trygg och social hund har minst en 3:a och ser inga som helst problem med att bli hanterad oavsett om tävlingsledaren har smutsiga fingrar/snorkråkor i näsan/konstig parfym eller om hunden precis har löpt/ska löpa/var bajsnödig/hade suttit i bilen hela dagen ELLER om det varit en löptik där innan! Samma sak med att snacka bort att skotten i pasivitet inte gick så bra, möjligen på grund av ovanstående orsaker (eller att skytten var skelögd kanske?), men i aktivitet är hunden skottfast minsann! Lägg av och skryt om "fina MH-resultat" när vem som helst som vet hur man tolkar ett MH-protokoll kan se att så är inte fallet! Det blir bara så jädra pinsamt när man ännu en gång läser om hundar som var för varma/kalla/pigga/trötta för att klara sitt MH på ett bra sätt. Om man nu fortfarande tror att en 3:a-5:a på skotten är bra och därför skryter, kan man utbilda sig till MH-figurant och så gå med på MH:n för flera olika duktiga beskrivare. Då får man snart snurr på det och kanske kan förstå att andra förfasas över att "MH:t gick bättre än jag trodde" när hälften av valparna i kullen har siffra 3-5 på skotten! HALLO!?!?!?! Vad i helsicke hade du förväntat dig då??? Samma sak med kamp- en hund har inte "massa lek och kamp" om den hamnar i ruta 1-3 på leklust och 1-3 på gripandet, för en hund med massa kamp "griper inte tveksamt med framtänderna". En hund utan kvarstående rädslor hamnar inte i ruta 3-5 på momenten 6d och 7d, tyvärr. I så fall var din beskrivare full alt. blind och då borde du packat ihop din hund och dragit, samt anmält det hela till SBK.

 

Klargörande 3: Avkommor till sjuka hundar blir sällan bättre än sina sjuka föräldrar. Rädslor är det som nedärvs starkast. Detta är FAKTA! Man kan inte säga att man gjort allt man kunnat när man avlat på C-höfter (omröntgade såklart, då har ju C:t aldrig funnits!!!) eller på hundar med flera drabbade syskon. En etta på en armbåde och ett C i en kull är inte TOPPENRESULTAT, särskilt inte då fler hundar ska röntgas innan alla i kullen är röntgade. Det är inte alls konstigt att hundar som själva inte klarar hanteringen får valpar som har samma problem oavsett träning. "Men han är social med folk han känner" - Glöm bort den formuleringen helt, tack. Det finns ingen som helst anledning att mäta socailitet med för hunden kända människor. Varför? För att det inte mäter socialitet, punkt!


Klargörande 4: Det finns absolut ingen anledning till att skämmas över att en hund inte var så bra som man hoppats/trott. Hunden kanske visar up en massa rädslor på MH som man absolut inte trodde skulle finnas- och det är tufft! Vad som inte är det minsta tufft är att fortsätta hävda att denna hund ska gå i avel, gärna med en lika kass partner för att riktigt addera än fler dåliga sidor till den usla genetiska soppan. Alla hundar ska inte ha valpar, tyvärr är det så! Många aussies idag är inte lika bra som medelbrukshunden och det är ett väldigt stort problem. Jag tycker att man oavsett resultat ska vara nöjd över sin hund, och just den hunden kanske passade bättre än en hund med mer kamp/lek/agression osv hade gjort hos just den personen. Men låt oss för fanken avla mot att höja statusen på våran arbetande brukshundras så att man slipper bli utskrattad varje gång man vågar sig ut på nya territorier som schäfer/malle-folket redan pinkat in. Det är så himla trist att alltid behöva bevisa sig, och har man inte mycket skinn på näsan kanske man inte ens går dit alls trots att man i sanning har en superaussie! Ett Lp1 och Lp2 är inte "högt lydnadsmeriterad" hos en brukshund, tyvärr. Inte ens hos en medelaussie. Hunden är ingen "spårstjärna" för att den klarar apellspåret. Nån pinne här och där i klass 1 agility är inget bevis på "superstor arbetsmotor" och att hunden tittar mot fåren på ett kort betyder inte att den hunden har "supermycket vallanlag" heller.


Min nästa hund kommer INTE att bli en aussie med den utvecklingen som man ser nu, och jag som hanhundsägare får inte den minsta lust att ställa min hanhund till förfogande för avel. Om så många aussieuppfödare är så in i bomben blåögda att de avlar på vad som helst och dessutom skryter med meriter som inte finns, då vill inte jag vara med. Denna förannade mantaliteten som härskar i aussivärlden just nu får mig bara att vilja spy.

 
 
Marie L

Marie L

3 december 2010 18:06

Oj, iofs BRA RUTET! Nu har du tydligen råkat ut för/träffat på en del oseriösa uppfödare igen...TRIST!
Synd om de som är "seriösa" tappar tron på rasen och börjar med en annan ras, då är det kört för asussien:-(

http://www.123minsida.se/minos

 
Maja och Link

Maja och Link

4 december 2010 14:28

Liiiiiisa!!!! Nu går min puls i 200 med! Även fast jag är ny i rasen, blond och blåögd så fattar ju även jag att räkna ihop 1+1!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Lisa, Fritz och Focus

Lisa, Fritz och Focus

4 december 2010 21:07

Det är fruktansvärt hur vissa funderar, och ännu konstigare är det att det är så pass få som vågar ryta ifrån. Speciellt när det gäller hälsan. Jag är tveksam på om jag ska våga köpa mig en till aussie just för att uppfödarna verkar tappa förståndet en efter en... det finns ju till och med de som inte bara avlar på omröntgare C till B utan och ska ta risken med C till D. Inga registrerade valpar, men ändå?! Hur tänkte man då?!

Bra skrivet!!

http://nydalafavoriter.wordpress.com

 
Oona

Oona

4 december 2010 21:45

Bra skrevet Liza !!
Det er mye skremmende avl på aussien om dagen. Både helsemessig og mentalt.

http://www.aussieboxy.com

 
Sabine

Sabine

4 december 2010 22:28

Bra skrivet Liza,du är bra på att ryta ifrån och det behövs!Hälsa kan jag inte fatta att någon som avlar på bruksras kan tumma på.Och det mentala.Jag skulle väl säga att HÄLSA och det MENTALA är BRUKSRAS!(Eller borde vara rättare sagt)Jag har också fått sånna här utfall mer elle mindre,både på bloggen eller via mail eller face to face om vår ras..men då kallas man bara jobbig och obstinat.

http://www.dirtysouthsaussies.wordpress.com

 
Emelie

Emelie

5 december 2010 10:11

Säger som Ma

http://Www.hundelivet.blogg.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

5 december 2010 14:39

Ja vad ska man säga Liza! Man blir ju livrädd...Vi måste ju vara rädd om aussierasen, jag vill ju ha fler veggivalpar i framtiden... MEN inte om det ska vara på detta vis!

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

5 december 2010 17:29

Såg att min långa kommentar inte lyckats komma upp. Skrev något i still med att jag säger som Maja, ny i rasen, blåögd och blond men den matematiken kan jag också förstå.
Folk har varit förvånad över att Smira är en aussie då de tydligen har träffat många reserverade, stressade o.s.v
Vill inte ha sagt att min är bäst, men det förstod du säkert.:) bra att du ryter till! För så här kan det inte fortsätta. Jag vill ju ha aussies resten av mitt liv!

http://Www.hundelivet.blogg.se

 
Sofie

Sofie

6 december 2010 12:31

Ja vad ska man säga... Jag har ju till viss del gjort mig skyldig till stöd av denna denna avel då jag var naiv och inte visste riktigt vad jag ville ha och vad som var viktigt när storfläcken flyttade hem till oss. Nu har jag iof lärt mig min läxa och är betydligt mer påläst än vad jag var då och när jag var på jakt efter fläck nr 2 var det skrämmande lätt att sålla bort 90 % av kennlarna. Usch!

http://aussiemonster.se

 
Tove

Tove

6 december 2010 14:59

Så fint att läsa. Du har en god förmåga att utrycka dig. Känner dig inte, men det för respekt med sig att våga sig på ett sådant uttalande utan att faktiskt kasta skit på någon enskild. Kritik brukar annars mest handla om smutskastning för egen sak. Kanske något för en artikel i Aussietidningen?

http://www.peaknstuff.se

 
Sofie

Sofie

6 december 2010 16:44

Att vara nybörjare i jakten på sin första brukshund är idag inte lätt, även utanför aussie rasen, och det absolut tråkigaste är åt vilket håll utvecklingen går dvs helt åt skogen.
Det är klart att jag älskar T, han är en underbar hund, men är han en optimal aussie? Nej det tycker jag inte. Han är en fenomenal spårhund, bästa aussie jag träffat, men det räcker inte tycker jag, det finns ju en anledning till att Milo kommer från helt andra linjer.
Jag ångrar inte T för en sekund, han har verkligen lärt mig mycket. Men det är tråkigt att man ska behöva välja "fel" och lära sig den vägen pga hur aveln ser ut.
En brukshund ska inte vara medelmåttig och ändå är det vad majoriteten tycks vara...

http://aussiemonster.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

6 december 2010 22:28

Men du är det inte lite knäppt att den som vinner ska bjuda? det borde ju vara tvärtom...eller? =)Hoppas Maja vinner, hon lagar jättegod mat=)

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

6 december 2010 22:47

Ja Liza du hinner skicka ditt inlägg innan den 10/12. Håller med Towe om att det vore bra som en tänkvärd artikel i aussietidningen !

http://www.123minsida.se/minos

 
Maja och Link

Maja och Link

6 december 2010 23:31

Ja, skicka in den där som en artikel nu så att man inte kan missa den! För tusan, do it!

Håller me Malin, den som är sämst får väl bjuda! eller. . .tack malin, vilken tur att du ska på middag till mej på lördag då! vilket fall, middag blir det i juldagarna! men vad gör vi på NYÅR?

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

7 december 2010 00:02

Inte bara i bruksvärlden får vi aussieägare bevisa oss utan det gäller även i den andra grenen aussien profilerar sig, vallningen.
Så vad ska vår ras duga till egentligen när de inte kan ligga platsliggning med skott, hämta hem fåren eller acceptera att grannen kommer på besök?
Jag vill se vår ras på bruks SM! Och har de så jäkla bra vallanlag som de påstår så vill jag höra av nästa instruktör jag anmäler mig på en vallkurs för att så kul att få en aussie på kurs. Min får älska aussies!

http://www.sugarwinds.se

 
Sabine

Sabine

7 december 2010 11:48

Angående vall.Eftersom så många har börjat valla med sina aussies så har iaf jag märkt att de man vallar hos börjat få upp ögonen för rasen.En BC-vallinstruktör jag känner räknar tom Aussien som en av de "viktiga" raserna vi har inom vall(s lät det inte för några år sen av samme person),nu när de förstår deras vallstil och citat "De behöver bara komma ut och bevisa sig inom annat än ASCA trials"(Vilket ju många aussis redan gjort)Men jag tror vi är på rätt väg inom vall med Aussien-genom att faktiskt valla med våra aussies i Sverige och gärna låta hunden jobba med instinkt,inte enbart "lydnadsvall"....

http://ds-aussies.moonfruit.com

 
Marie & Wilda

Marie & Wilda

7 december 2010 16:46

BRA LIZA!!!! Tycker oxå att du borde skriva en artikel till Aussietidningen, folk måste förstå vad de sysslar med!! Man kan inte bara ta valpar för att tjäna pengar (vilket det känns som många gör...), man måste ta ansvar för rasen och föra den framåt!! Sjukdomar, rädslor och div bortförklaringar håller inte för avel!! Ska jag ta valpar, så vill jag ju att valparna helst ska bli BÄTTRE än föräldrarna, de måste iaf ha de förutsättningarna!! Man blir ju verkligen mörkrädd om det är så här det går till med aussien....
Hoppas allt är bra med er annars, kram från oss!!

http://www.marieshundsida.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

7 december 2010 22:47

Jaja Liza det var väl så, men det går kanske att ändra på reglerna allt efter spelets gång!? Till nästa år så ändrar vi i varjefall...=)

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

8 december 2010 21:03

aha du tänkte så, det var ju sjysst av dig men ändå.. om man oxå måste bjuda på mat så kanske man är jättemotiverad till nästa år att inte bjuda liksom och då kör gärnet..=) Nej jag vet inte.. men det är inte säkert att jag vann. Maja har ju tre hundar med massa mål som har gått i uppfyllelse=)

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Eva-Britt och Elda

Eva-Britt och Elda

8 december 2010 21:16

Du skriver så så bra Liza, jag håller med dig och tycker som de andra att det borde bli en artikel i Aussietidningen så att fler läser det.

http://eltonochelda.blogspot.com

 
Maja och Link

Maja och Link

9 december 2010 10:43

Vitsen med Pias övning är att visa för hunden redan INNAN den hoppar vart den ska efter hoppet! Armen visar alltså nutid - att den ska hoppa och benen visar framtiden - att vi ska 180 grader tillbaka! På så sätt kan jag förbereda hunden och få en tightare sväng. Vasco har förstått att han ska till pia men missat att armen visar vad han ska göra först. Om du kollar på Links lopp så gör jag exakt så i början av banan vid hinder 4, efter tunneln! Jag har redan vridit upp mej INNAN link hoppar men visar fortfarande med armen att han ska hoppa. Hmm, förstår du?

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards